مونسانتو

مونسانتو "MONSANTO"یک شرکت بیوتکنولوژی کشاورزی  آمریکایی است که در سال 1901 تأسیس شد. مونسانتو به دلیل تولید ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs)، داشتن سابقه بد زیست محیطی، استفاده از آفت کش های خطرناک و درگیری با کشاورزان محلی معروف است.

 این شرکت برای اولین بار با معرفی محصولات تراریخته به اروپا و معرفی محصول جدید و علمی پیشرفته‌اش ، فرنکن فود «Frankenfood» به مشکل خورد. هنگامی که اعتراضات جهانی پایان یافت و محصولات تراریخته از نظر اجتماعی مقبولیت بیشتری پیدا کردند، مونسانتو شرکت دلتا را خریداری کرد، شرکتی که بذری با قابلیت یکبار کاشت و برداشت را ابداع کرد. در آن زمان به جای تکیه بر قوانین طبیعی، کشاورزان باید هر سال بذرهای جدیدی را از مونسانتو خریداری می کردند. مونسانتو در گذشته سابقه طولانی به عنوان یک شرکت شیمیایی داشته است. مونسانتو یکی از تولیدکنندگان اصلی عامل نارنجی  بوده است؛ عامل نارنجی یک علف کش سمی است که پس از استفاده در جنگ ویتنام باعث مشکلات جدی برای  سلامت مردم ویتنام شد. این ماده سمی  توسط ارتش ایالات متحده در طول جنگ های 1960-1971 از هواپیماها بر مناطقی از کشور ویتنام پاشیده شد. این ماده جان بیش از 400000 نفر را گرفت و صدها هزار نقص مادرزادی ایجاد کرد که در نهایت بیش از 3 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد. 

 مونسانتو همچنین علف‌کش محبوبی به نام Roundup را توسعه داد که اخیراً به عنوان یک سرطان‌زا  برای انسان معرفی می شود. در طول تاریخچه این شرکت،  محصولات زیادی تولید شد  که بیشتر محصولات تحت تاثیر این فرآیند ذرت، سویا و پنبه هستند. شواهد نشان می دهد که محصولات اصلاح شده ژنتیکی آنها باعث ناباروری و سرطان در دام می شود. آنها به صنعت کشاورزی آسیب های جدی وارد کردند به طوری که کشاورزان در ایالات متحده مجبور شده اند فقط محصولات اصلاح شده ژنتیکی مونسانتو را بکارند . این عامل نه تنها برای مونسانتو از جهت اقتصادی سود زیادی به همراه داشت چرا که بذر ها فقط یک سال قابل استفاده بودند بلکه در سلامت مردم جهان نیز بسیار تاثیر گذار بوده  است. علاوه بر محصولات تراریخته ، آفت کش ها و علف کش های مونسانتو  نیز فاجعه بیولوژیکی به بار می آورد.این مواد شیمیایی به خاک آسیب می رساند و منابع آب محلی در سراسر جهان را آلوده می کند. این در حالی است که در سراسر جهان از آنها استفاده می شود.

سالهاست خطر سرطان زایی علف کش رانداپ یا گلایفوسایت کمپانی مافیایی  مونسانتو  هشدار داده می شود، در حالی که بدون آگاهی در مزارع کشور استفاده می‌شود. 

در یک تحقیق انجام شده توسط مرکز کنترل بیماری های آمریکا در آزمایش نمونه های ادرار تعداد بسیاری افراد بالای دوازده سال نتیجه بسیار هشدار دهنده ای داشت ؛ در هشتاد و شش درصد نمونه ها سم علف کش کشاورزی  موسوم به گلایفوسایت با نام تجاری رانداپ وجود داشت.

با کمال تأسف این علف کش در تمام فروشگاه های کشاورزی سم و کود ایران به راحتی به فروش می رسد و تراریخته ها در بین خوراک مردم کشور ما رایج شده است. از شایع ترین محصولات تراریخته ، محصولات وارداتی سویا ، کنجاله پنبه ، ذرت و روغن نباتی های سویا و کلزا یا کانولا است.

منابع جهت مطالعه بیشتر :

https://www.bertramgraf.com/blog/2019/november/what-s-wrong-with-monsanto-/

https://www.salon.com/2023/02/25/glyphosate-roundup-chadi-nabhan-interview/

https://academic.oup.com/jnci/advance-article/doi/10.1093/jnci/djac242/6984725?searchresult=1&login=false

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد